Dorpsstraat Laag-Keppel

Omrijden is een slecht idee. Wij vinden afsluiting van de Dorpstraat ongewenst en onacceptabel is. Er is te weinig aandacht voor de grote impact die deze afsluiting met zich meebrengt voor de omliggende gemeenten en haar inwoners en ondernemers. Stan ging samen met inwoners naar de provincie.

© Stan van Pul

Wij maken ons ernstige zorgen over de afsluiting van de Dorpstraat Laag-Keppel. Ook geen verdere proeven meer. Alle proeven die al gedaan zijn met een periode van 2 of 3 maanden zijn op een fiasco uitgelopen. Waarom dan nu weer een proef van een jaar? Wat heeft dit de gemeenschap al gekost en wat gaat het nog kosten?

Het gaat alleen maar meer belemmeringen opleveren voor de regio. Van een lokaal verkeersprobleem wordt een regionaal probleem gemaakt met hele grote impact voor de dagelijkse gebruikers en inwoners van het omliggende gebied.

Vele omwonenden in het buitengebied zullen overlast ervaren van de weggebruikers die andere wegen zullen gebruiken. Deze wegen zijn hier niet voor ingericht. Dit zijn wegen zonder voet- en fietspaden en zonder straatverlichting. Tijdens eerdere proeven zijn enkele wegen al aan gort gereden. De ervaring is dat er ook veel te hard werd gereden, wat onveilige situaties met zich meebracht. De Lendestraat is al omgedoopt tot Ellendestraat.

Het betreft niet alleen werkverkeer, maar ook het sociale verkeer.

De verkeersveiligheid en daarmee ook het sociale contact en leefbaarheid stond sterk onder druk tijdens de proeven. Kinderen die niet meer gezien werden in het donker als ze naar de sport gingen. Denk hierbij aan circa 500 jeugdleden van voetbalverenging Concordia en circa 50 jeugdleden van de Wehlse tennisvereniging. Ouderen en begeleiders met bewoners van Elver die niet meer hun dagelijkse rondje durfden te lopen of fietsen, omdat ze bang zijn voor een aanrijding.

De Dorpstraat vervult een cruciale functie als verbindingsweg voor buurtbewoners, hulpdiensten en lokale bedrijven. Een afsluiting zal leiden tot lange omrijdroutes, meer druk op omliggende straten en hogere milieubelasting door omrijdkilometers.

De Dorsraad van Hummelo gaf bij de tijdelijke afsluiting van de laatste keer aan, dat dit een belangrijke weg is voor de omgeving. En dat zij niet medeverantwoordelijk willen zijn, als de straat definitief dichtgaat voor het doorgaande verkeer, want veel mensen zijn afhankelijk van deze weg. De Hummelose Dorpsraad heeft daarom toen haar steun voor de afsluiting ingetrokken.

De Provincie wil een reducering van stikstof en Co2 behalen. Doordat de auto’s toch van A naar B zullen blijven rijden, omdat zij werkzaam zijn in dat gebied, zal er per dag 29.625 km extra gereden moeten worden wat 1,3 miljoen euro kost aan extra brandstof.

Er zal 1925 liter x 2,2269 KG CO2 x 365 dagen = 1594 ton CO2 per jaar extra in overwegend agrarisch gebied worden uitgestoten. Maar wel tegen die agrariërs zeggen, dat de uitstoot wat minder moet.

Voor veel inwoners en gebruikers betekent dit verlies van bereikbaarheid, met name voor ouderen en minder mobiele personen.

Er zijn geen andere alternatieven , dan om te rijden door Doetinchem of Doesburg.

Lokale ondernemers vrezen enorme omzetverliezen, doordat hun locaties minder goed bereikbaar worden.

Stan was namens de VVD op 20 februari aanwezig bij de door de Provincie georganiseerde middag over Werken aan verkeersveiligheid, Feiten, Mythes en toekomstperspectief.

Hier werd geconcludeerd, zelfs door de Wethouder Wilco Pelgrom van de gemeente Bronkhorst, dat met educatie en gedragsmaatregelen meer verkeersveiligheidswinst te behalen valt dan met een andere weginrichting. Er werd gesteld door wethouder Wilco Pelgrom en andere aanwezigen, dat we wel klaar zijn met de weginrichting.

Zo stond ook te lezen op LinkedIn van dhr. Klaas Ruitenberg. Hij vindt dat werken aan verkeersveiligheid op heel veel verschillende manieren kan. Het aanpassen van een weg, handhaven en uitdragen van gedragscampagnes. Een spaarpaal zou een goede optie kunnen zijn.

Als men kiest voor een volledige afsluiting zal men met een andere goede oplossing moeten komen, zoals het doortrekken van de Sliekstraat N317. Deze maatregel zal de verkeersveiligheid verbeteren zonder dat de bereikbaarheid wordt opgeofferd.

De zienswijzen van mensen die zich betrokken voelen en zich zorgen maken over de effecten van de proef. De ruim 2200 reacties zijn grotendeels als niet-ontvankelijk bestempeld, zonder dat hiervan een heldere onderbouwing is overlegd. En er is geen antwoord gekomen, wat wel toegezegd was door Gedeputeerde Harold Soet op 6 februari 2025.

Conclusie: Wij vinden afsluiting van de Dorpstraat ongewenst en onacceptabel is. Er is te weinig aandacht voor de grote impact die deze afsluiting met zich meebrengt voor de omliggende gemeenten en haar inwoners en ondernemers.